Artykuł stanowi zbiór streszczeń wykładów poświęconych problematyce insulinooporności, które zostały wygłoszone podczas konferencji II Warszawski Dzień Dietetyki Klinicznej „Różne oblicza insulinooporności”. Konferencja odbyła się 11 kwietnia 2019 r. na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Jej organizatorem był Zakład Dietetyki Klinicznej Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
Cukrzyca jest pierwszą niezakaźną pandemią. Szacuje się, że na świecie choruje na nią ponad 350 mln osób, a prognozy mówią o 50% wzroście w ciągu następnych 20 lat. Aktualnie w Polsce, według statystyk NFZ, liczba chorych sięga 2,2 mln osób, a u ok. 500 tys. choroba pozostaje nierozpoznana. Stan przedcukrzycowy dotyczy ponad 2 mln Polaków. Zaliczamy do niego: nieprawidłową glikemię na czczo (IFG) oraz nieprawidłową tolerancję glukozy (IGT). Corocznie u 10% osób ze stanem przedcukrzycowym rozwija się jawna cukrzyca.
Insulinooporność (IO) jest stanem oporności tkanek na działanie insuliny, skutkującym hiperinsulinizmem oraz nieprawidłową glikemią (od hiperglikemii na czczo, do nietolerancji glukozy czy hipoglikemii reaktywnej). IO może mieć postać wątrobową lub obwodową (mięśnie szkieletowe), jest ściśle związana z otyłością i cukrzycą typu 2.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki.
Sprawdź więcej ustawień plików cookie, aby zarządzać swoimi preferencjami.
Więcej informacji na temat plików cookie i przechowywania danych można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
Ustawienia cookies
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.